Marc Villanueva Mir i Gerard Valverde Ros: nous residents al Bòlit

Des del 12 gener i fins al 21 de gener de 2017, els artistes Marc Villanueva Mir i Gerard Valverde Ros (amb la col·laboració de Mohammad Bitari faran una residència artística al Bòlit_LaRambla, Sala Fidel Aguilar. El projecte és Sous la plage i es presentarà el proper dissabte 21 de gener a les 18h (Places limitades. Entrada lliure amb reserva prèvia a info@bolit.cat)

Realitzada amb el suport del Bòlit i la Sala d’Art Jove de la Generalitat de Catalunya, ‘Sous la plage’ és una peça de creació que s’interroga sobre els discursos construïts per Europa al voltant de les primaveres àrabs, la guerra de Síria i l’anomenada crisi dels refugiats.

«Em dic Mohammad Bitari. Sóc un refugiat. El primer cop que algú em va anomenar ‘refugiat’ va ser el dia que vaig néixer. Com a palestí nascut al camp de refugiats del Yarmouk, a Damasc, he tingut sempre aquesta paraula impresa en tots els meus documents. Tot i així, no vaig sentir que m’anomenaven realment ‘refugiat’ fins que vaig arribar a Europa. A cada entrevista, a cada conferència a la qual em conviden, em conviden com a refugiat. Fora d’això, no sóc res: No sóc en Mohammad. No sóc escriptor. No sóc periodista. Sóc un refugiat. Res més. Fins i tot aquí; sóc aquí perquè sóc un refugiat.»

Al començament, les primaveres àrabs van ser vistes amb simpatia per part d’Occident, que va arribar a relacionar-les amb els seus propis moviments de reivindicació de democràcia i llibertat (com la Primavera de Praga o el Maig del 68) o les va prendre com a inspiració per als seus propis moviments actuals (com el 15M o Occupy Wall Street). Amb el subsegüent gir dels esdeveniments, aquestes esperances van quedar completament desfetes: l’esclat de guerres civils amb un elevat nivell de participació internacional, les migracions massives cap a Europa, l’enfortiment de l’amenaça terrorista… Quins discursos es produeixen o mobilitzen a partir d’aquests esdeveniments? De quina manera aquests discursos, i les imatges en què se sustenten, s’apoderen de l’opinió pública?

Aquesta peça tracta d’articular un espai artístic, en forma de performance, interpretada pel periodista sirià-palestí Mohammad Bitari, en què aquests discursos són analitzats i qüestionats.

La peça parteix de la tensió entre els discursos i les imatges del poder (creades i difoses pels mitjans de comunicació) i el discurs íntim i subjectiu de l’intèrpret, que les posa en dubte. La peça s’enfronta, per tant, a la distància existent entre la interpretació europea del conflicte i la vivència personal de Bitari, la vida del qual està travessada per aquests esdeveniments.

 

Creació: Marc Villanueva Mir i Gerard Valverde Ros

 

Intèrpret: Mohammad Bitari

Composició sonora: Gerard Valverde Ros

Dramatúrgia i direcció: Marc Villanueva Mir

Recerca i documentació: Mireia Pérez

 

Amb la col·laboració especial de Mireia Sallarès

 

Agraïments: Francesc Abad, Xavier Aragall, Núria Font, Jaume Forés, Rita Gratacòs, Cristina Mas, Alessia Neumann, Ioannis Papadopoulos, Marcus Sanders, Miquel Santaulària, Laura Sanz, Lluís Serra, Closca Turla, Tantàgora Serveis Culturals, Associació Cultural La Trilateral, Mònica Rius, Lluc Valverde, Ricard Villanueva, Hanke Wilsman

 

Coproducció del Festival TNT – Terrassa Noves Tendències i el Frankfurt LAB

Amb el suport de la Sala d’Art Jove i el Bòlit Centre d’Art Contemporani de Girona (Convocatòria Art Jove Producció – Modalitat d’acció)

Amb la col·laboració de l’Institut Europeu de la Mediterrània, Hangar.org i el PEN Català

 

 

Categories: Blog, General, membres, i novetats.